Ważne: Strona www.mpk.krakow.pl wykorzystuje pliki cookies.
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych, statystycznych, świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia. - Poznaj szczegóły.

Sprawdź ważność biletu

Rodzaj karty
Data* (RRRR-MM-DD)
Nr klienta/albumu
Nr karty KKM
* Pokazywane są wszystkie bilety ważne w danym dniu i wszystkie późniejsze
Jakie dane wpisać aby sprawdzić ważność?

Sonda

Co jest najważniejszym elementem wyposażenia nowych autobusów MPK SA:

drukuj zwiększ czcionkę czcionka standardowa zmniejsz czcionkę

Aktualności

13.05.2009 MPK S.A. zdobywa unijne pieniądze na transport

Budowa linii tramwajowej od ronda Grzegórzeckiego przez most Kotlarski do ul. Lipskiej wraz z budową ulicy Kuklińskiego, modernizacja i przebudowa torowiska na ul. Długiej oraz zakup 24 niskopodłogowych tramwajów – to zadania jakie w ramach unijnego projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II” zrealizuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie. Koszt całego projektu jest szacowany na ok. 390 mln zł netto (470 mln zł brutto), z czego aż połowa środków będzie pochodzić z unijnego programu. Pozostałe pieniądze będą pochodzić z kredytu jaki zaciągnie MPK S.A.

- Posiadamy już promesy kredytowe z kilku banków, m.in. z EBOR-u oraz Pekao S.A. i PKO BP, które bez problemu udzielą nam pożyczki w wysokości ok. 200 mln zł – mówi Zbigniew Palenica, wiceprezes MPK S.A. w Krakowie.

Na przełomie maja i czerwca MPK S.A. wyśle do Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie oraz do Jaspersa, instytucji wspierającej przygotowanie krakowskiego projektu, dokumenty aplikacyjne o dofinansowanie. Natomiast w połowie czerwca powinna być już podpisana umowa między MPK S.A. a Gminą Miejską Kraków, która da krakowskiemu przewoźnikowi formalne prawo do występowania w roli beneficjenta projektu.

- Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to już w czerwcu ogłosimy postępowania przetargowe na realizację wszystkich zadań, za które jesteśmy odpowiedzialni. Zaraz po rozstrzygnięciach przetargów rozpoczną się prace budowlane – zapewnia Zbigniew Palenica.

Modernizacja ul. Długiej zakończyłaby się już pod koniec wakacji 2010 roku. Budowa nowej linii potrwałaby dwa lata od 2010 do 2011 roku i byłaby podzielona na dwa etapy. W pierwszym powstałoby torowisko od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej, po którym już w 2010 roku jeździłyby dwukierunkowe tramwaje.

Na pierwsze nowe niskopodłogowe wagony długie na 32 metry, wyposażone w klimatyzację trzeba będzie poczekać do 2011 roku. Ostatni 24 wagon z tej serii powinien dotrzeć do Krakowa w 2012 roku.

Warto przypomnieć, że zaledwie rok temu w maju 2008 roku w Krakowie zakończyła się realizacja pierwszego największego unijnego projektu w Polsce związanego z transportem publicznym. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie w ramach tego projektu zmodernizowało ulice Lubicz i Rakowicką, przebudowało torowisko z pętli Kamiennej do Krowodrzy Górki oraz zakupiło 24 niskopodłogowe tramwaje. Koszt wszystkich inwestycji wyniósł ponad 220 mln zł netto (ok. 270 mln zł brutto). Połowa środków pochodziła z unijnych funduszy.

 

Koszty projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II” (w mln zł netto):

Budowa nowej linii tramwajowej wraz z budową ul. Kuklińskiego – ok. 142

Przebudowa torowiska na ul. Długiej – ok. 35

Zakup niskopodłogowych tramwajów – ok. 210

Wszelkie prawa zastrzeżone MPK Kraków 2013
realizacja Ideo powered by: Edito CMS