Ważne: Strona www.mpk.krakow.pl wykorzystuje pliki cookies.
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych, statystycznych, świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia. - Poznaj szczegóły.

Sprawdź ważność biletu

Rodzaj karty
Data* (RRRR-MM-DD)
Nr klienta/albumu
Nr karty KKM / KK
* Pokazywane są wszystkie bilety ważne w danym dniu i wszystkie późniejsze
Jakie dane wpisać aby sprawdzić ważność?

Sonda

Co było najważniejszym wydarzeniem w komunikacji miejskiej w 2018 roku:

drukuj zwiększ czcionkę czcionka standardowa zmniejsz czcionkę

Aktualności

29.06.2015 Krakowiak” - najdłuższy w Polsce tramwaj jest już w Krakowie

 


 

Zgodnie z zapowiedziami w niedzielę rano, 28 czerwca do zajezdni tramwajowej Podgórze dotarł pierwszy z 36 nowych, najdłuższych w Polsce tramwajów, wyprodukowany przez bydgoską fabrykę PESA Bydgoszcz SA. Pojazd na czas transportu został podzielony na dwie części i podróżował na dwóch specjalnych naczepach samochodowych.

- Obecnie trawa łączenie wagonu i przygotowanie go do pierwszych, testowych przejazdów po krakowskich torowiskach. Będą one jednym z elementów badań, jakie musi przejść każdy nowy typ tramwaju. Jednocześnie będą trwać szkolenia motorniczych i mechaników. Dopiero po zakończeniu szkoleń i pozytywnym wyniku badań tramwaj zacznie wozić pasażerów – informuje Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK SA w Krakowie.

Nowy niskopodłogowy tramwaj został przygotowany specjalnie dla Krakowa. Jest długi na prawie 43 metry i będzie mógł jednorazowo przewieźć ok. 300 pasażerów. Posiada klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej monitoring oraz dwa automaty biletowe, w których za bilet zapłacimy monetami i kartą płatniczą. Tramwaj został także wyposażony w specjalną platformę, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach.

- Wiem, że mieszkańcy z niecierpliwością czekali na ten tramwaj. Tym bardziej cieszę się, że już wkrótce zacznie on wozić pasażerów na najpopularniejszych w Krakowie liniach nr 4 i 50, zastępując stare, wysłużone wagony z wysoką podłogą – powiedział Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa.

Nie tylko długość decyduje o tym, że jest to wyjątkowy i jedyny tego rodzaju tramwaj w Polsce. Dla pasażerów w środku wagonu zostały przygotowane miejsca na bagaż oraz specjalne miejsce, gdzie dzięki zamontowanym portom USB i gniazdkom elektrycznym będą mogli doładować swoje telefony i inne urządzenia mobilne.

W tramwaju specjalne miejsce zostało także przygotowane dla rowerzystów, którym zabrakło sił lub pogoda nie pozwoliła na kontynuowanie jazdy jednośladem. Wsiadając do nowego wagonu będę mieć do dyspozycji kilka poręczy, dzięki którym będą mogli bezpiecznie i komfortowo przewieźć rower.

- Bardzo nam zależało, aby tramwaj dotarł do Krakowa w czerwcu i aby jak najszybciej mógł służyć mieszkańcom. Cały czas trwają intensywne prace nad przygotowywaniem kolejnych pojazdów, które w najbliższych tygodniach będą dostarczane do Krakowa – zapewniał Tomasz Zaboklicki, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA.

Przypomnijmy, że MPK SA podpisało z firmą PESA Bydgoszcz SA umowę na dostawę 36 fabrycznie nowych, niskopodłogowych wagonów tramwajowych o nazwie „Krakowiak” 3 lipca 2014 roku. Podpisanie umowy było możliwe dzięki decyzji Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, które 10 czerwca przesunęło z listy rezerwowej na listę podstawową Projektów Indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, przygotowany przez MPK SA w Krakowie projekt. Przetarg na dostawę nowych tramwajów został rozstrzygnięty pod koniec 2013 roku. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiło przedsiębiorstwo PESA Bydgoszcz SA. Oferta tej firmy spełniła wszystkie wymagania określone w specyfikacji i uzyskała najwyższą liczbę punktów.

Wartość kontraktu z firmą PESA to 291 240 000 zł netto. Przewidywane dofinansowanie do 36 wagonów z Funduszu Spójności to 171 831 600 zł.

 

Wszelkie prawa zastrzeżone MPK Kraków 2013
realizacja Ideo powered by: Edito CMS