Ważne: Strona www.mpk.krakow.pl wykorzystuje pliki cookies.
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych, statystycznych, świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia. - Poznaj szczegóły.

Sprawdź ważność biletu

Rodzaj karty
Data* (RRRR-MM-DD)
Nr klienta/albumu
Nr karty KKM
* Pokazywane są wszystkie bilety ważne w danym dniu i wszystkie późniejsze
Jakie dane wpisać aby sprawdzić ważność?

Sonda

Co jest najważniejszym elementem wyposażenia nowych autobusów MPK SA:

drukuj zwiększ czcionkę czcionka standardowa zmniejsz czcionkę

Aktualności

02.08.2016 Komunikacja Miejska podczas Światowych Dni Młodzieży – podsumowanie

W okresie trwania Światowych Dni Młodzieży, od 25 do 31 lipca 2016 roku tramwaje MPK SA wykonały 1 011 dodatkowych kursów. Autobusy takich kursów wykonały 1 054. Najczęściej dodatkowe tramwaje były wysłane na linię nr 8 (Borek Fałęcki – Bronowice Małe) oraz 19 (Dworzec Towarowy - Borek Fałęcki). W przypadku komunikacji autobusowej te dodatkowe kursy najczęściej były wykonywane m.in. na linii nr 179 (Os. Kurdwanów – Dworzec Główny Zachód).

  

W sumie tramwaje i autobusy od 23 do 31 lipca wykonały ok. 400 000 km więcej w porównaniu do wakacyjnego rozkładu jazdy, który obowiązywał przed rozpoczęciem ŚDM.  

Średnio kursowało ok. 250 tramwajów i 580 autobusów.

 

  

 

Duże uznanie należy się prowadzącym pojazdy komunikacji miejskiej, którzy pracowali podczas ŚDM. W pracy byli niemal wszyscy prowadzący jakich zatrudnia MPK SA, czyli 605 motorniczych i 1 083 kierowców. W pracy nie było tylko chorych pracowników.

 

  

 

Jeszcze na długo przed ŚDM pojazdy MPK SA były dokładnie sprawdzane pod względem technicznym. Podczas ŚDM w trzech punktach miasta były zlokalizowane specjalne dźwigi wykorzystywane w przypadku różnego rodzaju awarii (np. wykolejeń): przy os. Podwawelskim, Dworcu Głównym i przy al. Przyjaźni w Nowej Hucie. Dodatkowo na każdej zajezdni w gotowości oczekiwały także inne pojazdy techniczne, których zadaniem było reagowanie w przypadku awarii. To pozwoliło na zdecydowane skrócenie czasu dojazdu do każdego pojazdu, który miał problem z kontynuowaniem jazdy.

W sumie za cały okres ŚDM od 25 do 31 lipca odnotowano tylko 16 awarii pojazdów, których skutkiem była strata kursu.

 

 Od 19.07 do 31.07 pasażerowie kupili ok. 45 tys. biletów przygotowanych na ŚDM w cenie  15 zł.

 

Podsumowanie liczby sprzedanych biletów:

 

Automaty KKM - 24 635

 

Automaty mobilne zamontowane w pojazdach MPK SA w Krakowie - 4 426

Automaty mobilne zamontowane w pojazdach firmy Mobilis - 1 053

 

Punkty Sprzedaży Biletów - 4 614

 

 

Kioski – 10 000

 

 

Suma - 44 728

 

Punkty Sprzedaży Biletów w dniach 25 do 29 lipca czynne były od godziny 9.00 do 19.00. Natomiast od piątku, 29 lipca nieprzerwanie przez całą dobę aż do niedzieli 31 lipca do godz. 24.00 otwarty był Punkt Sprzedaży Biletów i Informacji przy Dworcu Głównym Wschód. W każdym z tych punktów co najmniej jedna osoba posługiwała się językiem obcym, która udzielała pielgrzymom informacji o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej oraz pomagała w wyszukaniu najdogodniejszego połączenia (np. w PSB przy ul. Podwale 3/5 i w PSB przy Dworcu Głównym Wschód informacje można było uzyskać w języku angielskim, niemieckim i hiszpańskim).

W uruchomionej nowej infolinii MPK SA uczestnicy ŚDM już od 22 lipca (piątek) do 31 lipca (niedziela) otrzymywali informacje w języku polskim i angielskim przez całą dobę, a dodatkowo od 6.00 do 22.00 także w języku hiszpańskim, francuskim, ukraińskim, rosyjskim i niemieckim.

 

Funkcjonowanie transportu w najbardziej newralgicznych punktach miasta nadzorowało 28 inspektorów ruchu. W Głównej Dyspozytorni Ruchu koordynacją funkcjonowania komunikacji miejskiej zajmowało się 28 dyspozytorów.

 

Informacji pasażerom udzielało 27 pracowników w Punktach Sprzedaży Biletów (w tym 10 osób w obcych językach) oraz 12 pracowników call center (w tym 6 osób w językach obcych).

 

Pracownicy call center odebrali podczas ŚDM ponad 11 tys. rozmów. Najwięcej
w sobotę 30 lipca - prawie 2 600 telefonów z pytaniami od mieszkańców
i pielgrzymów.

 

 

MPK SA rozdało ok. 200 tys. ulotek z informacją o funkcjonowaniu komunikacji podczas ŚDM (ulotki zawierały m.in. informację o trasach linii korytarzowych)

 

Na przystankach węzłowych MPK SA umieściło 46 map Krakowa uwzględniających trasy linii tramwajowych i autobusowych podczas ŚDM.  Do dyspozycji pasażerów oddano 38 wiat z darmowym Wi-Fi.

 

Przez tydzień od 21 do 31 lipca strona internetowa MPK SA w Krakowie www.mpk.krakow.pl

 

na której został zamieszczony rozkład jazdy komunikacji miejskiej podczas ŚDM miała prawie 80 milionów odsłon.

 

 

 Podsumowanie odwiedzin strony internetowej www.mpk.krakow.pl:

 

Poniedziałek 25.07  - 7,5 mln

Wtorek 26.07 - 8 mln

Środa 27.07 - 6,2 mln

Czwartek 28.07 - 6,1 mln

Piątek, 29 lipca – ok. 7,1 mln odsłon

Sobota, 30 lipca – ok. 6,5 mln odsłon

Niedziela,31 lipca –ok. 6,2 min odsłon

 

Dla porównania przed ŚDM średnia liczba odsłon strony internetowej MPK SA w Krakowie to 1,5 – 2 mln miesięcznie.

Łącznie od 21-31 lipca odnotowano prawie 80 mln odwiedzin strony internetowej MPK SA w Krakowie.  

 

Dyspozytorzy Ruchu MPK SA w Krakowie podejmowali nawet kilka tysięcy razy decyzje o zmianie tras tramwajów i autobusów, co było związane m.in. z zamykaniem ulic na czas przejazdu Papieża Franciszka i z powodu konieczności wysyłania dodatkowego taboru na najbardziej obciążone linie.

 

Pracownicy MPK SA w Krakowie pomogli zagubionemu dziecku z Zimbabwe. W sobotę, 30 lipca o 20.50 do mechanika pogotowia technicznego MPK SA
w Krakowie na pętli w Borku Fałęckim podeszła kobieta i zgłosiła, że znalazła dziecko ok. 10 lat z Zimbabwe. Pracownik pogotowia technicznego MPK SA natychmiast połączył się z dyspozytorem MPK, a ten natychmiast zgłosił odnalezienie dziecka bez rodziców do Centrum Zarządzania Kryzysowego. Na miejsce skierowano radiowóz policji, policjanci zaopiekowali się zagubionym dzieckiem. 

 

W pojazdach MPK SA w Krakowie w okresie ŚDM znaleziono 205 rzeczy, w tym 40 dokumentów.

 

Poczekalnie otwarte dla pielgrzymów na dworcach nadzorowanych przez MPK SA były 3: na pętli Czerwone Maki, Czyżyny i Powstańców Wielkopolskich.

 

Przez cały okres trwania Światowych Dni Młodzieży, a więc od 25 do 31 lipca 24 godziny na dobę na tablicach informacji pasażerskiej na przystankach oraz stronie internetowej i portalach społecznościowych (Facebook, twitter) były publikowane istotne dla mieszkańców i turystów informacje o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Najważniejsze informacje były publikowane w dwóch językach: po polsku i po angielsku.

 

Pierwszy w historii Ojciec Święty na oficjalne spotkanie pojechał tramwajem.

 

W czwartek 28 lipca Papież Franciszek na swoje pierwsze spotkanie z wiernymi na krakowskich Błoniach dotarł tramwajem MPK SA – jednym z 36   Krakowiaków. Po raz pierwszy w historii Ojciec Święty na oficjalne spotkanie jako środek transportu wybrał tramwaj. 

 

Tramwaj przewożący Ojca Świętego został na tę okazję pomalowany w   biało-żółte barwy. Na tramwaju widniał też herb Krakowa, logo MPK SA w Krakowie i logo ŚDM oraz wypisane w wielu językach hasło: „Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią”.  

Zanim papież Franciszek wsiadł do tramwaju z napisem na wyświetlaczu „Tram del Papa”, otrzymał od Zarządu MPK SA pamiątkowy bilet Krakowskiej Karty Miejskiej i model papieskiego tramwaju. 

To jedyny na świecie egzemplarz modelu tramwaju Krakowiak. Jednocześnie Prezes MPK SA poprosił Papieża Franciszka o modlitwę za pracowników Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie oraz ich rodziny. Prezes MPK SA przekazał także Ojcu Świętemu, że od tego dnia tramwaj, którym podróżował będzie się nazywał - Tramwaj Papieski.

Papież Franciszek po dojeździe na krakowskie Błonia podszedł do motorniczych, przywitał się z nimi i przekazał im pamiątkowe różańce.

Podczas spotkania z młodzieżą przy ul. Franciszkańskiej Papież Franciszek przypomniał osobę zmarłego Macieja Szymona Cieśli, który pracował przy oprawie graficznej Światowych Dni Młodzieży. Mówiąc o nim Ojciec Święty przypomniał, że było dla niego zarezerwowane miejsce w tramwaju, którym pojechał na krakowskie Błonia. MPK SA takie miejsce dla Macieja Szymona Cieśli symbolicznie wyznaczyło, tuż obok miejsca Papieża Franciszka.

Papież Franciszek usłyszał w tramwaju dwa komunikaty zapowiadające przystanki, bardzo podobne do tych jakie słyszał, gdy podróżował metrem w Buenos Aires.

Dwóch motorniczych Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie zostało wybranych do prowadzenia tramwaju, w którym na krakowskie Błonia podróżował Papież Franciszek. Był to Krzysztof Torba i Bogdan Wietki. Zostali           wybrani spośród 625 motorniczych, których zatrudnia krakowski przewoźnik.

Już na drugi dzień po podróży Papieża Franciszka Tramwaj Papieski wyjechał na linię nr 8.

 

 

 

 

Wszelkie prawa zastrzeżone MPK Kraków 2013
realizacja Ideo powered by: Edito CMS