Ważne: Strona www.mpk.krakow.pl wykorzystuje pliki cookies.
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych, statystycznych, świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia. - Poznaj szczegóły.

Sprawdź ważność biletu

Rodzaj karty
Data* (RRRR-MM-DD)
Nr klienta/albumu
Nr karty KKM
* Pokazywane są wszystkie bilety ważne w danym dniu i wszystkie późniejsze
Jakie dane wpisać aby sprawdzić ważność?

Sonda

Co jest najważniejszym elementem wyposażenia nowych autobusów MPK SA:

drukuj zwiększ czcionkę czcionka standardowa zmniejsz czcionkę

Historia

 

    PODSTAWOWE FAKTY HISTORYCZNE

 

1875

-

Uruchomienie omnibusów konnych – pierwszej regularnej komunikacji miejskiej w Krakowie

1882

-

Oddanie pierwszej w Krakowie wąskotorowej linii tramwaju konnego

1901

-

Otwarcie w Krakowie pierwszej wąskotorowej linii tramwaju elektrycznego

1910

-

Gmina zostaje większościowym udziałowcem firmy komunikacyjnej

1913

-

Oddanie pierwszej normalnotorowej linii tramwajowej wraz z nową zajezdnią przy ul. Św. Wawrzyńca

1917

-

Pierwszy przejazd tramwaju trasą przez most na Wiśle, łączącą Podgórze z centrum Krakowa

1927

-

Uruchomienie pierwszych regularnych linii autobusowych

1928

-

Powstanie Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej S.A. – przedsiębiorstwa z większościowym udziałem Gminy Kraków

1939

-

Oddanie do ruchu nowej zajezdni tramwajowej w Podgórzu, wprowadzenie do eksploatacji nowych wagonów tramwajowych produkcji Sanockiej Fabryki Wagonów

1945

-

Uruchomienie w miesiąc po zakończeniu działań wojennych pierwszej linii tramwajowej, a w kilka miesięcy później również komunikacji autobusowej

1949

-

Wprowadzenie do ruchu wagonów typu N z Chorzowskiej Wytwórni Wagonów

1951

-

Utworzenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przedsiębiorstwa państwowego

1952

-

Otwarcie pierwszej linii tramwajowej do Nowej Huty 

1953

 

Zlikwidowanie ostatniej w Krakowie linii tramwaju wąskotorowego

1956

-

Rozszerzenie działalności MPK o komunikację taksówkową

1960

-

Oddanie do użytku centralnych tramwajowych warsztatów remontowych

1965

-

Uruchomienie zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie

1969

-

Dostawa pierwszych wagonów przegubowych typu 102N

1975

-

Wycofanie z ruchu ostatnich wagonów przedwojennych, wprowadzenie do eksploatacji wagonów typu 105N

1980

-

Oddanie do użytku największej zajezdni autobusowej Wola Duchacka

1983

-

Rozpoczęcie eksploatacji autobusów w zajezdni w Płaszowie

1988

-

Zakończenie eksploatacji ostatnich wagonów tramwajowych typu N

1990

-

Przekształcenie MPK w sześć niezależnych spółek z o.o., powstanie MPK Sp. z o.o.

1991

-

Wprowadzenie w życie nowej oferty biletowej wzorowanej na rozwiązaniach europejskich

1993

-

Otwarcie pierwszego skomputeryzowanego punktu sprzedaży biletów okresowych przy ul. św. Wawrzyńca 13

1994

-

Zakup pierwszego autobusu niskopodłogowego

1995

-

Ponowne rozpoczęcie, po 20 latach przerwy, prac przy budowie pierwszego odcinka linii tramwaju szybkiego oraz tunelu pod dworcem kolejowym

1997

-

Przekształcenie MPK ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną, przystąpienie do Krakowskiego Holdingu Komunalnego S.A., wycofanie z ruchu ostatniego czerwonego autobusu,

1998

-

Współuczestniczenie w budowie mostu przez Wisłę „Lajkonik”, zlikwidowanie działającej od 1966 roku zajezdni autobusowej w Czyżynach,

1999

-

Wprowadzenie nowej marszrutyzacji komunikacji autobusowej i tramwajowej, dostawa pierwszych niskopodłogowych wagonów dla Krakowa

2000

-

Uruchomienie montażu I serii wagonów tramwajowych NGT6

2001

-

Przyznanie po raz pierwszy tytułu „Przedsiębiorstwo Fair Play” dla MPK S.A. w Krakowie, pożegnanie ostatniego wagonu typu 102N

2002

-

Fuzja z Miejskim Zakładem Naprawy Tramwajów Sp. z o.o., wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania

2003

-

Otrzymanie Certyfikatu Jakości PN-EN ISO 9001:2001 potwierdzonego przez Sieć Certyfikacji IQNet, dostawa 12 niskopodłogowych tramwajów NGT6 drugiej serii

2004

-

Zakup pięćdziesięciu nowoczesnych autobusów montowanych w MPK S.A., rozpoczęcie realizacji projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap I” współfinansowanego z funduszy strukturalnych UE i środków EBOiR. Wprowadzenie do ruchu wagonów E1

2005

-

Rozpoczęcie pilotażowego programu Krakowska Kata Miejska, rozpoczęcie realizacji projektu „Civitas Caravel” (autobusy na gaz, linie giętkie, autobusy z bagażnikami na rowery) współfinansowanego z funduszy strukturalnych UE

2006

-

Otrzymanie Certyfikatu Systemu Jakości potwierdzającego wdrożenie i utrzymywanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Spółką zgodnego z normami ISO 9001 i 14001. Utworzenie Zarządu Transportu Publicznego, który przejmuje funkcję operatora komunikacji miejskiej. Zawarcie nowej umowy na świadczenie usług komunikacji miejskiej (tramwajami na 14 lat, autobusami na 8 lat, pomocnicze na 5 lat). Wprowadzenie do ruchu autobusów zasilanych gazem ziemnym.

2006

-

Oddanie do użytku zmodernizowanych i przebudowanych ulic: Lubicz i Rakowickiej Podpisanie z konsorcjum firm Bombardier Vossloh Kiepe i Solaris umowy na dostarczenie 24 nowoczesnych niskopodłogowych wagonów Oddanie dworca autobusowego w Krowodrzy Górce

2007

-

Uruchomienie Tele-busa - pierwszego w Polsce autobusu na telefon Wycofanie z ruchu starych, wysłużonych Ikarusów Modernizacja torowiska tramwajowego od pętli Kamiennej do Krowodrzy Górki (MPK S.A. było beneficjentem tej inwestycji) Oficjalne uruchomienie systemu Krakowskiej Karty Miejskiej Oddanie do ruchu pierwszych z 24 tramwajów Bombardiera, trzeciej serii Zakup 45 nowoczesnych niskopodłogowych autobusów

2008

 

-

Rusza kampania MPK SA pod hasłem "Spokojnie, już jadę"
W automatach Krakowskiej Karty Miejskiej została wprowadzona opcja zapłaty kartą

2009

 

-

Krakowskie przystanki zapowiadają znani i lubiani artyści: Krzysztof Globisz, Anna Dymna i Grzegorz Turnau
Usługa Tele-busa została wprowadzona w rejonie Płaszowa
Po prawie 15 latach eksploatacji Jelcz M120 został uroczyście wycofany z eksploatacji
W piątej edycji prestiżowego konkursu „Solidny Pracodawca Roku” MPK S.A. w Krakowie zostało uznane za „Solidnego pracodawcę 2008 roku”.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie otrzymało tytuł Lidera Informatyki 2009 w kategorii Sektor Publiczny, w konkursie organizowanym przez magazyn Computerworld.
Krakowska komunikacja w rankingu magazynu Forbes zajęła 9. miejsce na świecie

2010

-

Budowa linii tramwajowej do Małego Płaszowa oraz modernizacja ul. Długiej w ramach unijnego projektu  „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II”
Parada zabytkowych autobusów i tramwajów z okazji 135-lecia funkcjonowania Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie
MPK SA podpisało umowę na dostarczenie 24 nowych tramwajów o długości ponad 32 metrów

2011

-

MPK SA zamówiło 100 nowych autobusów
MPK SA wprowadziło dla pasażerów kartę, która łączy funkcję biletu i karty płatniczej
Uruchomienie linii tramwajowej do Ruczaju

 2012

- 

Uruchomienie sprzedaży biletów okresowych przez Internet
W Krakowie zaczął kursować najdłuższy w Polsce jednoprzestrzenny tramwaj 405N, o długości 40,5 metra
Na krakowskich przystankach pojawiają się QR kody
MPK SA w Krakowie nagrodzone „srebrnym listkiem CSR”
Tramwaj NGT8, zakupiony przez MPK SA jest prezentowany na targach komunikacyjnych InnoTrans w Berlinie
Pierwsze nowe tramwaje NGT8 docierają do Krakowa
Wprowadzenie nowego układu linii tramwajowych i autobusowych w Krakowie

 2013

-

 

MPK SA testuje pierwszy autobus elektryczny
MPK SA wycofuje z ruchu norymberskie wagony GT6
Zakończenie dostawy 24 nowych tramwajów NGT8

2014

-

Uruchomienie pierwszej w Polsce linii obsługiwanej autobusami elektrycznymi, zakup autobusu hybrydowego)

2015 -

Parada zabytkowych autobusów i tramwajów z okazji 140-lecia funkcjonowania komunikacji miejskiej w Krakowie, dostawa 36 nowych tramwajów typu ‘Krakowiak’ o długości ponad 42 metry

2016 -

Podpisanie umowy na dostawę 107 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów miejskich dzięki środkom unijnym, które pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Umowa została zawarta w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych

Wszelkie prawa zastrzeżone MPK Kraków 2013
realizacja Ideo powered by: Edito CMS