Menu dla Pasażera - szczegóły

Wagon NGT 8

 

Dotychczas eksploatowane wagony NGT6 o długości 26 m odpowiadają pociągowi tramwajowemu średniej długości (czyli składowi 2*105N). Istniała potrzeba zakupu dłuzszych wagonów odpowiadających pojemnością przynajmniej składowi E1+C3 i dlatego w czerwcu 2009 roku ogłoszono przetarg na zakup 24 wagonów tramwajowych o długości minimum 31 metrów. Jedyną ofertę ostatecznie złożył BOMBARDIER.
Trzyczłonowy wagon typu NGT8 z częścią niskopodłogową wynoszącą ok. 68% został zaprojektowany do eksploatacji na sieci tramwajowej w Krakowie. Pudło wagonu zbudowane jest ze spawanej, odpornej na korozję lekkiej konstrukcji stalowej. Szyby boczne barwione wykonane są ze szkła hartowanego. Szyby z przodu i tyłu wagonu są położone konturem zewnętrznym na pudle wagonu i wykonane są ze szkła klejowego. Wszystkie szyby spełniają wymagane normy bezpieczeństwa. Dach jest wykonany w elastycznej, klejonej konstrukcji wielowarstwowej. Dobrą izolację cieplną i akustyczną gwarantuje podłoga zaopatrzona w wykładzinę kauczukową, przyklejoną na dolnej części wagonu. Wysokość wejścia wynosi 290 mm od główki szyny, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym i wjazd wózków inwalidzkich.  W kontenerze aparatury dachowej umieszczone zostały wiązki sieci pokładowej, jak również sterowanie silników i pojazdu. Dwa wózki napędowe pod członami końcowymi są wyposażone w indywidualny, poprzeczny napęd osi z całkowitym odsprężynowaniem silników i przekładni oraz asynchroniczne silniki prądu trójfazowego. Wszystkie koła mają jednakową średnicę wynoszącą 600 mm. Do mechanicznego wyposażenia hamulcowego należą: hamulce akumulatorowe (hydrauliczne) sprężynowe w wózkach napędowych oraz analogowe pasywne hamulce akumulatorowe sprężynowe z regulacją siły hamowania w zależności od obciążenia, jak również z elektronicznym zabezpieczeniem przed poślizgiem w wózkach tocznych. Każdy wózek posiada dwa hamulce szynowe elektromagnetyczne.
Nowe Bombardiery różnią się od dotychczasowych eksploatowanych egzemplarzy NGT6 stylistyką przodu i tyłu wagonu.  Środkowy człon w porównaniu z NGT6 - jest dłuższy i wyposażony w 2 wózki toczne oraz parę drzwi. Napędowe są wózki: pierwszy i czwarty, dlatego też w skrajnych członach pojazdu występuje wyższa podłoga. Tramwaj jest napędzany przez cztery silniki asynchroniczne prądu trójfazowego o mocy 105 kW z własnym chłodzeniem. Tak jak pozostałe Bombardiery, wagony NGT8 wyposażone są w silniki czeskiej firmy Škoda. Pojazd jest wyposażony w  pięcioro drzwi dwuskrzydłowych oraz dwoje drzwi jednoskrzydłowych. Wnętrze tramwaju jest klimatyzowane. Pojazd posiada dwa automaty biletowe, zlokalizowane naprzeciw drzwi w każdym z zewnętrznych członów. Informacja pasażerska składa się z zewnętrznych wyświetlaczy ledowych oraz wewnętrznych monitorów usytuowanych zarówno pod sufitem jak i naprzeciw drzwi w zewnętrznych członach. Świetlówki zostały zastąpione lampami ledowymi umieszczonymi na suficie. Wyposażenie wnętrza oprócz monitoringu, składa się również z interkomu przy każdych drzwiach czyli bezpośredniego połączenia głosowego do motorniczego, a także ledowe podświetlenie krawędzi stopni i poręczy. Rozwiązanie to zastosowane zostało specjalnie na życzenie MPK SA w Krakowie.
Tramwaje mają zmienione ściany czołowe, które są dłuższe i wyposażone w elementy pochłaniające energię zderzenia.
Dane techniczne
Napięcie zasilające w sieci trakcyjnej 600V DC.
  Wymiary
długość pojazdu z urządzeniem zderzakowym
32 830 mm
szerokość pojazdu
2 400 mm
wysokość pojazdu z nadbudową dachową
3 600 mm
wysokość podłogi nad główką szyny:
 
- nad wózkami napędowymi
600 mm
- w strefie niskopodłogowej
360 mm
- wysokość wejścia
290 mm
szerokość przejścia:
 
- ustawienie siedzeń 2 + 1
960 mm
- ustawienie siedzeń 2 + 2
590 mm
Liczba miejsc
miejsca siedzące dla pasażerów
77
miejsca stojące dla pasażerów
148
razem
225
Masa pojazdu
masa własna
42 000 kg
masa całkowita
62 400 kg
Wózki
Rozstaw osi w wózku
1 800 mm
średnica koła:
 
 - nowego
600 mm
 - dopuszczalnie zużytego
510 mm
rozstaw toru
1 435 mm
najmniejszy promień łuku toru
18 000 mm
Maksymalna prędkość
 
80 km/h
Napęd
4 x 105 kW, chłodzenie powietrzem, asynchroniczne silniki prądu trójfazowego z własnym chłodzeniem
Sterowanie
selektywne na każdy silnik, tzn. 4 przetwornice impulsów bezpośrednich (IGBT-DPU),
4 elektryczne hamulce akumulatorowe (hydrauliczne) sprężynowe oraz 4 oporniki hamowania
 
 
 

Wagon NGT8 na Rondzie Mogilskim

 Wagon NGT8 w tunelu pod Dworcem Głównym PKP